Abonneren  Inloggen

Bereik van Duitse dagbladen en tijdschriften neemt af

29 juli 2021

In Duitsland is er sprake van een daling in het bereik van gedrukte titels. Tijdschriften, weekbladen en bijlagen bereiken er 51,9 miljoen lezers. Dagbladen bereiken er 35,6 miljoen lezers. Dit komt voor beide overeen met een lichte daling ten opzichte van 2020.

Onderzoek

Dit blijkt uit onderzoek van agma onder de ma dagbladen. De dagbladen in de ma vertegenwoordigen bijna 100 procent van alle in Duitsland gepubliceerde dagbladen. Uit het onderzoek blijkt dat 153 titels gelezen worden door 73,6 procent van de Duitstalige bevolking, ouder dan 14 jaar. Een jaar geleden ging het nog om 77,6 procent, dat gelijk staat aan 54,8 miljoen lezers.

Tvgids meest gelezen

De tvgidsen worden nog steeds het meest gebruikt. Deze bereiken 50,5 procent van de lezers. Een jaar geleden was dat 54,4 procent. Ook het segment ‘Actuele tijdschriften/tijdschriften over actualiteiten’ is gedaald ten opzichte van het voorgaande jaar en ligt met 33,2 procent onder de 36,9 procent uit 2020. Wekelijkse vrouwenbladen halen 19,4 procent ten opzichte van 20,9 procent in 2020.

Dagbladen

Het totale bereik van de dagbladen bedraagt ​​35,6 miljoen mensen, tegen 36,8 miljoen een jaar eerder. Dagbladen worden gelezen door 50,4 procent van de bevolking. Een jaar eerder was dat 52 procent. Onder andere de Donaukurier, de Nordwest-Zeitung, de Schwarzwälder Bote en de Tagesspiegel wisten hun bereik juist te vergroten.

Onderzoek in beperkte mate uitgevoerd

De werkgroep media-analyse heeft het onderzoek vanwege corona slechts in beperkte mate kunnen uitvoeren. Daarom fluctueert de database sinds het voorjaar van 2020.