Abonneren  Inloggen

Stop de magazine-moord

22 december 2022

Uitgevers van papieren magazines/periodieken zitten met de handen in het haar. PostNL heeft in al haar wijsheid besloten tot het verhogen van de verzendtarieven. Nee, niet met een paar cent per verzonden item, maar met enorme verhogingen. Voor uitgevers onmogelijke verhogingen. Ik sprak wat kleine en middelgrote uitgevers, die aanhikken tegen een stijging van zo’n 45% postbezorgingskosten, verspreid over 3 jaar. Natuurlijk gebruikt de postonderneming de logische verklaring dat deze dienst anders onrendabel is, voor hen.

Kans dat ontvangers afhaken

Maar kunnen uitgevers al die kosten, opgeteld bij alle andere stijgingen als lonen, energie, etcetera wel doorrekenen aan hun abonnees/leden? Heeft de ontvanger van zijn clubblad, vakblad of lifestyle magazine daar nog de financiële ruimte voor? De kans is groot dat er betalende ontvangers afhaken. Voor uitgevers van sponsored magazines is het helemaal de vraag hoe het verder moet. Daarvoor zijn geen betalende ontvangers. Dus dan moet je terug naar de adverteerder. En lukt dat? Fingers crossed. Snijden in oplage is dan de oplossing, maar dan daalt het bereik. Ook geen sterk verhaal.

Gedoog-monopolist

Voor alle partijen in de keten is deze tariefverhoging voor het geadresseerd bezorgen van papier (ook direct mail) een probleem. Om te beginnen voor de gedoog-monopolist PostNL zelf. Want deze verhogingen, die via een overgangsfase van een jaar of 3 worden doorgevoerd, veroorzaken zeker oplagedalingen of erger: dat papieren titels verdwijnen. Dus is er minder te verspreiden en vervolgens moeten de tarieven over een paar jaar nog verder omhoog.

Ook drukkers de klos

De vicieuze anti-magazine cirkel, de magazine-killer, is geboren. Terugredenerend in de keten betekent het voor bedrijven die adresseren en sealen een probleem. De stap daarvoor zijn de drukkers en nabewerkers die de abonnee-magazines produceren. En uiteindelijk zijn de leveranciers van materialen zoals papier de klos. Helemaal vooraan staan de uitgevers die hier een oplossing voor moeten bedenken. Je kan de stijging van die tariefberg over de jaren beter een magazine-moord-marathon noemen. Je kan van PostNL niet verwachten verliesgevend te werken. Moeten we dit accepteren? Is dit de nieuwe realiteit? Is digitaal uitgeven de uiteindelijke oplossing? Zijn er nog subsidiepotjes? Is productie op lichtgewicht bijbeldrukpapier een oplossing? Of kunnen we weer naar een open markt met postconcurrenten? Dat een bedrijf als Picnic een extra service oppakt en elektrisch kan gaan bezorgen? Is er ergens een BezorgBeschermer?

Robbert Delfos
Hoofdredacteur PRINTmatters


PRINTmatters benaderde diverse partijen in het uitgeef/grafimedia-segment om hun mening/ideeën over de posttariefstijging op te tekenen. Die reacties zijn de komende weken te lezen in de nieuwsbrief van PRINTmatters. Neem een gratis abonnement op onze nieuwsbrief en verzeker je van de bezorging van die (digitale) informatie.