Xeikon Titon technologie vindt zijn weg in voedselverpakking
Tijdens Xeikon Café in januari 2023 presenteerden 2 ondernemingen hun ervaringen met de Xeikon Titon technologie. De vorig jaar gelanceerde voedselveilige Titon toner technologie realiseert de mogelijkheid van digitaal drukken op papier in de markt van flexibele verpakkingen.
Als eerste sprak Linus Jäck, marketing manager van Bschüssig, over de ervaringen van dit Zwitserse pastamerk. Het 160 jaar bestaande Bschüssig -dat overigens vrijwel alleen in Zwitserland verkrijgbaar is- koestert de natuur en wil die gedachte ook doorzetten in andere middelen dan alleen het voedsel zelf.
Duurzame papieren verpakking
Papier wordt door hen gezien als een duurzamere wijze van verpakken. Het met de Titon technologie beprinte papier kan volgens de marketingmanager na gebruik namelijk bij het oud papier, mede omdat er geen coating nodig is. Volgens Jäck is de consument enthousiast en verwacht het bedrijf op jaarbasis 35 ton minder plastic nodig te hebben.
Vraag naar kleine oplage en personaliseren
Drukker ACM, uit het bij Milaan gelegen Cremosano, vertelde de nieuwe techniek vanuit het perspectief van de drukkerij. Eigenaar Massimo Rafaele en Lorenzo Patrini, hoofd van de digitale drukkerij, waren zeer te spreken over de techniek. Deze techniek maakt het mogelijk te voldoen aan de vraag in de verpakkingswereld naar kleine oplagen en meer personalisering. Duurzaamheid is volgens de mannen een steeds frequenter voorkomende vraag als het gaat om verpakkingen. Patrini benadrukte dat juist dat papier-element opvallend scoort op hun e-commerce platform. Een ander element dat de mannen benadrukten is het feit dat de Titon technologie op papier hittebestendig is, wat een voordeel is bij de verdere verwerking, zoals het vullen van verpakkingen.
Flexibele verpakkingen
Om een idee te krijgen bij flexibele verpakkingen kun je het beste even rondkijken in de supermarkt. Denk aan zakken chips en borrelnootjes, stazakken waarin soepen worden aangeboden, de flexibele folies die yoghurtverpakkingen afsluiten en de plastic folie waarin vleeswaren worden gepresenteerd. De materialen bestaan uit plastic, folie of papier, waarbij bij sommige producten een combinatie van aan elkaar gehechte materiaalsoorten (multilayer) als verpakking dient.
250 miljard dollar
Frank Jacobs, market intel en senior productmanager bij Xeikon vertelde, op basis van informatie van Smithers Pira, dat deze markt wereldwijd een geschatte waarde kent van 250 miljard dollar. En dat die jaarlijks met ruim 3% zal groeien. Qua toepassing wordt de hoofdmoot van de flexibele verpakkingen gebruikt voor voedselverpakking; 75,8%. Farma gebruikt 6,8%, cosmetica 4,1 %, drank 4,1%, tabak 3,4%, dierenvoeding 2,1% en andere non-food verpakking 3,7%.
Trends
Om de ontwikkelingen in te schatten moet je volgens Jacobs rekening houden met een divers pakket aan invloeden en trends. Denk aan duurzaamheid, tegengaan van voedselverspilling, gezond leven, to-go-consumptie, éénpersoons huishoudens, de economische situatie, veranderingen in bevolkingssamenstelling en "shop"-gedrag.
Kleinere hoeveelheden
Op dit moment speelt digitaal drukken een mini-rol op het totaal aan volume van flexibele verpakkingen. Het is vrijwel allemaal flexodruk. Die techniek is uitermate geschikt om grotere volumes te produceren. Maar de trend is dat er meer behoefte is aan kleinere hoeveelheden. Denk aan minder voorraad, kortere zogenoemde time to market trajecten en toenemend op kleinere segmenten afgestemde producties. De digitale druktechniek helpt daarbij.
Abonnement op PRINTmatters
De uitgebreide versie van dit artikel verschijnt in PRINTmatters 2 2023.
Neem nu een abonnement op het blad en voorzie je zelf altijd als eerste van de complete verhalen