Kwartaalresultaten PostNL: minder post, meer pakketten
De omzet van PostNL is het afgelopen kwartaal met ruim 3% gestegen, blijkt uit de kwartaalcijfers van PostNL die vandaag gepubliceerd zijn. Dit is vooral te danken aan de groei in pakketvolumes in binnen- en buitenland. Het volume gewone post daalde ten opzichte van vorig jaar. De nettowinst kwam uit op 12 miljoen euro.
De volumeontwikkeling bij Pakketten was volgens PostNL beter dan verwacht, met een stijging van 3,3%. Het volume gewone post nam af met 9,0%. De totale omzet steeg van 746 miljoen in het tweede kwartaal van 2022 naar 771 miljoen in het tweede kwartaal van dit jaar. Op een doordeweekse dag bezorgt PostNL in de Benelux gemiddeld 1,1 miljoen pakketten en 7,4 miljoen brieven.
‘Verwachtingen overtroffen’
‘We zijn blij dat we de verwachtingen voor het tweede kwartaal op rij hebben overtroffen’, zegt Herna Verhagen, CEO PostNL. ‘De maatregelen die we genomen hebben om de inflatiedruk te mitigeren zijn succesvol en de groei van pakketvolumes is hervat, eerder dan verwacht. Vooral de volumes van internationale klanten overstegen het niveau van vorig jaar. Onze cross-border activiteiten zetten de positieve trend door die sinds eind 2022 zichtbaar is. De aanpassingsmaatregelen, waaronder de optimalisatie van routes, personeel en het wagenpark, leiden tot een betere operationele leverage. Bij Mail in Nederland zien we een ontwikkeling die meer uitdaging met zich meebrengt. Over de hele linie genomen was het resultaat, zoals verwacht, onder dat van vorig jaar. De bezorgkwaliteit bij dit bedrijfsonderdeel ligt onder het vereiste niveau, hoofdzakelijk vanwege de krappe arbeidsmarkt. Dit heeft onze volledige aandacht.
In de loop van het kwartaal hebben we goede voortgang geboekt met onze plannen voor de reductie van 200 à 300 FTE’s in overhead, hoofdzakelijk bij Pakketten. De daadwerkelijke uitvoering van deze plannen is gestart; een deel van de verwachte jaarlijkse besparing van circa € 25 miljoen zal in 2023 worden gerealiseerd. Daarbij is de verwachting is dat de reorganisatie- en verwante kosten aanzienlijk lager zullen zijn dan we eerder haden aangenomen.
We hebben alle vertrouwen in onze strategie en gaan verder met onze transformatie tot een toonaangevende logistieke ecommercespeler. Tegelijkertijd loodsen we het bedrijf succesvol door de huidige omstandigheden, die nog steeds wisselvallig en onzeker zijn. Rekening houdend met de lagere reorganisatiekosten en de beter dan verwachte resultaten in het eerste halfjaar, kunnen we ons vooruitzicht voor de genormaliseerde EBIT voor 2023 verhogen naar € 100 miljoen à € 130 miljoen. De bijdrage van Mail in Nederland zal naar verwachting lager zijn dan eerder aangenomen. De betere vooruitzichten voor 2023 worden gedreven door een beter resultaat bij Pakketten.’
Lees het volledige persbericht op de website van PostNL.
Geen nieuws missen?