
FESPA TREND Event 2024: samen kijken naar de toekomst
In het AFAS Theater in Leusden kwamen gisteren zo’n 200 professionals uit de sign- en printwereld samen voor het FESPA TREND Event 2024. In het uitgebreide programma, georganiseerd door FESPA Nederland, stond het thema ‘Werk’ centraal. Daarnaast was ook goed nagedacht over het netwerk-aspect van de bijeenkomst. Samen nadenken over de uitdagingen in de branche blijkt daarvoor heel effectief.
Voorafgaand aan het TREND Event werd de algemene ledenvergadering van FESPA Nederland gehouden. Deze vergadering was alleen toegankelijk voor leden. Om 14:30 startte het algemene programma, dat ook toegankelijk was voor niet-leden. Verdeeld in drie groepen namen de bezoekers deel aan break-outsessies. Na drie kwartier schoven de groepen door naar de volgende sessie, zodat iedere groep de drie verschillende sessies kon volgen.

Speed-daten
De sessie ‘Meet & Pitch’ van Bureau Mingle was een soort speed-daten voor ondernemers. Aan statafeltjes werd op ontspannen wijze in drie minuten kennisgemaakt met andere deelnemers. Aan het eind van de ronde klonk de bel en werd er doorgeschoven naar de volgende tafel. Een leuke en ontspannen manier om nieuwe contacten te leggen en bij te praten met bestaande relaties.

Hackathon
In de tweede break-outsessie ‘Hackathon’ legde Kjell Lutz, die de rest van de dag gastheer en moderator was, de deelnemers een uitdaging in de branche voor. In tweetallen werd er nagedacht over een passende oplossing voor het probleem. Vervolgens werd de beste oplossing gepitcht aan een ander tweetal. Na overleg legden die tweetallen samen hun beste oplossing voor aan een ander viertal. Zo kwamen uiteindelijk in korte tijd een aantal groepen van 8 personen met volgens hen de beste oplossing. Verfrissend om zo eens op een andere manier met branchegenoten in gesprek te komen. Tijdens iedere Hackathon kwam een andere uitdaging aan bod. De oplossingen van de verschillende groepen werden aan het eind van de avond door Lutz aan alle deelnemers gepresenteerd.
Effectief communiceren
In de derde break-outsessie ‘Communicatie met DISC’ lieten de theatermakers van Durven en Doen de deelnemers zien hoe de DISC-methode werkt. Deze methode gaat ervan uit dat menselijke gedragstypen in vier groepen te verdelen zijn. Door je manier van communiceren aan te passen aan de persoon die je voor je hebt, kun je effectiever communiceren en voorkom je frustraties en onduidelijkheid.


Global Print Expo
Om 18:00 uur werd het avondprogramma geopend door voorzitter Wouter van As en Michael Ryan, Head of Global Business Development and Global Print Expo bij FESPA. Ryan liet zien wat we kunnen verwachten van de FESPA Global Print Expo, die van 19 t/m 22 maart 2024 plaatsvindt in Amsterdam. Zo is er o.a. de Personalisation Experience en de Sportwear Pro, een Club FESPA Lounge voor VIP-leden, een Digital Signage Lounge en zijn er verschillende conferenties bij te wonen. Daarnaast vindt in Amsterdam ook de World Wrap Masters Europe plaats. ‘Wanneer vond de eerste FESPA Global Print Expo in Amsterdam plaats?’ vroeg Ryan het publiek aan het eind van zijn presentatie. Het goede antwoord (1973, precies 50 jaar geleden), werd door de Ierse Ryan beloond met een mooie fles whisky.
Digital Mindset
Spreker Marelle van Beerschoten is Founder & Director van Digital Shapers. Zij nam bezoekers mee in de wereld van AI, innovatie, data gedreven ondernemen en de digitale transformatie. Uit een rondvraag bleek van de aanwezigen maar een klein deel kunstmatige intelligentie al in te zetten in hun bedrijfsvoering.

Terwijl er volgens van Beerschoten volop potentie is. Zoals het ontwerpen van signing voor games, 3D digitale signing en AI gedreven billboards. Maar ook personalisatie van bijvoorbeeld geprint behang en textiel.
Dat de voortgang achterblijft op de technologische ontwikkeling, geldt volgens van Beerschoten voor vele branches. ‘We laten miljarden euros liggen omdat we niet weten hoe we de techniek moeten inzetten’. Een succesvolle digitale transformatie is maar voor 10% afhankelijk van data, liet ze tijdens haar presentatie zien. 20% hangt af van technologie en maar liefst 70% van processen, cultuur en skills. Mensen dus.
Daarbij zijn niet alleen jonge medewerkers, maar ook juist oudere, ervaren medewerkers van belang. ‘Die domeinkennis en ervaring zijn essentieel om te kunnen bepalen waar AI ingezet kan worden’, aldus van Beerschoten. En: ‘We moeten ons niet afvragen hoe mensen met AI kunnen omgaan, maar hoe we AI kunnen leren met mensen om te gaan.’ Ze sloot haar presentatie af met een quote van politicus Robbert Dijkgraaf: ‘Nieuwsgierigheid en verbeelding zijn hierbij onze superkrachten’.
Het verschil tussen boomers en generatie Z
De laatste spreker van de avond was Jos Ahlers. Ahlers heeft als psycholoog veel onderzoek gedaan naar menselijk gedrag. Deze avond liet hij zien waar de verschillen tussen generaties vandaan komen en welke zaken voor Babyboomers, de generaties X, Y (Millennials), Z en Alpha belangrijk zijn. Het verschil in de waarde die de generaties hechten aan geld illustreert zijn punt: voor Babyboomers betekent geld status, voor Generatie X veiligheid, voor Y comfortabel leven en voor Z vrijheid.

Er klonk uit het publiek af en toe een kreet van herkenning wanneer Ahlers verwees naar iets dat typerend is voor een bepaalde generatie.
‘In veel bedrijven zijn op dit moment medewerkers uit vier verschillende generaties onder één dak aan het werk’, legde hij uit. ‘Die hebben allemaal verschillende waarden, werkhoudingen en communicatiestijlen.’ In zijn presentatie ging hij dieper in op generatie Z, die nu de arbeidsmarkt betreedt. Zo liet hij zien dat deze generatie baat heeft bij ruimte voor eigen projecten, het leren van nieuwe vaardigheden en persoonlijke begeleiding.
Nieuwe contacten
De keynotes van de sprekers werden afgewisseld met de gangen van een lopend buffet, waardoor er genoeg tijd was om bij te praten en kennis te maken met andere bezoekers. Rond half 10 werd het programma afgesloten door Wouter van As. Met het TREND Event 2024 heeft FESPA Nederland een zeer geslaagd evenement neergezet, waarbij de deelnemers ongetwijfeld met nieuwe contacten en vooral veel nieuwe inzichten naar huis gingen. Het volgende FESPA TREND Event vindt plaats op maandag 9 december 2024. Die kan alvast op de kalender!
Geen nieuws missen?