Keypoint Intelligence voorziet versnelde groei van digitale textieldruk
Digitale textieldruk staat een groeiversnelling te wachten vanwege het cruciale belang van duurzaamheid in de gigantische mondiale textielindustrie, voortschrijdende technologie en een toenemende hang naar zelfexpressie onder jongere generaties. Dat stelde Johnny Shell van Keypoint Intelligence in een recent video-interview met Richard Romano, hoofdredacteur van het journalistieke grafische platform WhatTheyThink.
Ongeveer twintig jaar na het ontstaan van digitale textieldruk, wordt 5 tot 11% van alle textielen digitaal bedrukt, zo schat Keypoint Intelligence in op basis van haar marktonderzoeken. Dat percentage zal de komende tien jaar snel verder toenemen, zo stelt Shell in dit video-interview.
Veel seinen op groen
‘Snelle trends als Fastfashion - denk aan merken als Zara en H&M - vragen om snelle productiemethoden. In de traditionele textielindustrie is de doorlooptijd tot producten in de schappen liggen gemiddeld 18 maanden… Daarnaast kenmerkt digitale textieldruk zich door steeds efficiëntere processen en een steeds betere kwaliteit. Ook is duurzaamheid een enorme drijvende kracht. Na olie en gas is de textielindustrie ’s werelds grootste industrie. Deze industrie verbruikt enorm veel water en chemicaliën, waarbij er ook nog eens een overproductie van 30% is. Digitaaldruk gaat gepaard met veel minder gebruik van water en chemicaliën, en je hoeft ook geen grote voorraden meer aan te houden. Bovendien worden zowel water als arbeid schaarser en duurder, dus de textielindustrie moet ook wel nieuwe wegen bewandelen.’
Ook interieurdecoratie een snelle groeimarkt
Vooral in segmenten waar snelheid en customisation zwaar wegen, beleeft digitale textieldruk een snelle groei, waaronder dus in de fast fashion. De reden daarvoor is volgens Shell het snellere aanpassingsvermogen van deze printtechnologie aan nieuwe kleuren en designs. Ook in interieurdecoratie beleeft digitaaldruk een snelle opmars, denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde gordijnen en decoratiekussens.
Vergelijkbaar met de discussie over offset versus digitaaldruk, voorziet Shell dat er voor traditionele technieken voor textieldruk, waaronder natuurlijk zeefdruk, nog lang een markt blijft bestaan, namelijk bij hogere volumes en bij specifieke vereiste afdrukkwaliteiten. Glitterinkt of zure en reactieve inkten digitaal bedrukken kan bijvoorbeeld niet. Maar dat digitaaldruk bij textiel nog veel meer mainstream wordt dan nu, lijdt geen twijfel.
Open vanuit dit bericht van WhatTheyThink het volledige video-interview van hoofdredacteur Richard Romano met Johnny Shell (Keypoint Intelligence). Daarin gaat hij ook uitgebreid in op digitale technieken als Direct-to-Garment, het recentere Direct-to-Film en digitale sublimatiedruk.
Wekelijks het laatste nieuws in je inbox met de PRINTmatters nieuwsbrief