Tilburgs bedrijf CUPSZ uniek in digitaal bedrukte kartonnen bekers
Stand out from the crowd: met die slogan pakt het snelgroeiende CUPSZ uit om zijn kernproduct te promoten: vouwkartonnen koffiebekers en bowls, digitaal bedrukt met reclame van je merk of organisatie. Voor kleine tot middelgrote oplages in hoge kwaliteit bedrukking is de Xeikon 3300 drogetonerpers ideaal. Over de ontwikkeling van CUPSZ en Xeikons rol hierin spraken we met de directie: de broers Daan en Michiel Willemsz.
Een advertentie op sociale media trekt gemiddeld twee seconden de aandacht, maar exposure via een bedrukking op koffiebekers 420 seconden. En bowls, waar bijvoorbeeld salades in zitten? Gemiddeld 1260 seconden. Zie daar de toegevoegde waarde van het adverteren met je bedrijfslogo – of een volledig ontwerp – op deze foodverpakkingen: impact!
CUPSZ kwam in 2014 voort uit W&R Etiketten, dat destijds werd geleid door Jack Willemsz, de vader van Daan en Michiel. Later werd W&R overgenomen door Optimum Group. Richting het einde van zijn geslaagde carrière heeft Jack zijn handen vrij om – als inspirator en helpende hand – bij CUPSZ betrokken te blijven en verdere groei te bespoedigen.
Xeikon aan de wieg van CUPSZ
Xeikon speelde in het ontstaan van CUPSZ een opvallende rol, legt algemeen directeur Daan Willemsz uit. ‘In 2013 zag Jack op een beurs een Xeikon digitale tonerpers vouwkarton voor bekers bedrukken. Dat was dezelfde pers waarop W&R Etiketten labels bedrukte. Jack en ook wijzelf vonden het een interessante toepassing: kleinere oplages koffiebekers met een hoge kwaliteit digitale bedrukking die je snel kunt produceren en leveren, met een klantspecifiek logo of ontwerp. Een gat in de markt, want koffiebekers, die kwamen – en komen nog steeds wel – onbedrukt of in een standaardbedrukking, met 50.000 tegelijk in containers uit China.’
Samen gas geven
Een jaar later ging Jack naar China om te kijken hoe het bedrukte en vervolgens gestanste vouwkarton in elkaar wordt gezet tot een beker. Er werd na dat bezoek een Chinese bekerproductiemachine gekocht. ‘Wij gingen experimenteren en je raadt het al: een uur per week werd uren en die uren werden dagdelen.’, vervolgt Daan.
‘Lang verhaal kort: tijdens mijn studie Commerciële economie in Den Bosch werd, eind 2014, CUPSZ opgericht, vanuit het idee van marketingcommunicatiewaarde: zet je boodschap op een beker. In 2015 bedrukten we voor het eerst voor klanten koffiebekers in één formaat. Vanaf 2017 gingen we dat in meerdere formaten doen, waarbij elk formaat zijn eigen bekerproductiemachine heeft: CUPSZ was een serieus bedrijf geworden. In 2018 kwam mijn broer Michiel erbij, vanuit de minor Ondernemerschap in zijn studie Bouwtechnische bedrijfskunde. Sindsdien zijn wij met CUPSZ samen gas aan het geven.’
Flinke groei
Inmiddels telt CUPSZ 25 medewerkers bij een omzet in 2024 van bijna vier miljoen euro. Er staan in de ruim bemeten Tilburgse fabriek twee Xeikon 3300 drogetonerpersen, een flexopers, diverse stansmachines en een fors aantal bekerproductiemachines. De groei kreeg een extra push door de recente overname van De Jong Ecocups uit De Lier, eveneens producent van bedrukte kartonnen rondverpakkingen. Het doel voor de komende jaren is verdere groei te bereiken door gecontinueerde organische groei én overnames, met name in het buitenland.
Michiel Willemsz licht toe: ‘Onze handel zit vooral in de kleine aantallen: oplages vanaf 250 tot 15.000 stuks produceren wij digitaal op de Xeikon 3300. Boven die aantallen drukken wij in flexo, maar daarbij gaan we niet hoger dan maximaal 400.000 bedrukte bekers. Flexo zorgt voor volume, maar de betere marges zitten bij de kleinere oplagen bedrukte kartonnen bekers die we snel moeten leveren.’
Groeiend aandeel digitaal
Zo’n 40% van de omzet komt uit ‘digitaal’, en juist dat digitale deel groeit hard. ‘Klanten willen steeds sneller beleverd worden en in een steeds hogere kwaliteit’, zo vertelt Daan: ‘Vandaag besteld is morgen binnen, zelfs als dat in Zuid-Frankrijk is. Geen andere Europese partij kan zo snel klantspecifieke, bedrukte kartonnen bekers leveren. En onze kwaliteit in digitaal is – dankzij de Xeikon drogetonerpers – fantastisch. Maar het vooral het snel op kunnen starten en die korte levertijden maken bij digitaal drukken het verschil: voor deze service willen klanten graag wat extra betalen.’
Hoge kwaliteit drukwerk
Michiel gaat als productieverantwoordelijke wat dieper op de eigenschappen van de Xeikon-machine in: ‘Het mooie is dat de Xeikon 3300 gebruikmaakt van een door Xeikon ontwikkelde voedselveilige tonerinkt. Deze digitale pers heeft een snelheid van 15 meter per minuut. Hij heeft daarbij een erg goede prijs-kwaliteitverhouding: bij deze snelheid heeft de toner voldoende baktijd, waardoor het materiaal goed hecht aan het vouwkarton. Heel fijn is verder dat wij eigenlijk geen storingen meemaken. Wij behalen met deze machines een up-time van wel 90% over de 8,5 uur per dag dat ze bij ons draaien.’
CUPSZ focust op resellers
CUPSZ levert aan zowel resellers als eindgebruikers. De focus ligt op wederverkoop. De circa 1.200 zakelijke afnemers vormen 80% van de handel: van reclamebureaus tot internetdrukkers. Van 70% van de klanten krijgt CUPSZ het ontwerp aangeleverd. Voor de overige 30% staat een interne ontwerpafdeling garant.
De duurzaamheid van bedrukte koffiebekers
Een PE-laag voorkomt lekkage uit kartonnen (koffie)bekers. CUPSZ blijft onder de Europese eis dat de PE-laag maximaal 5% van het gewicht uitmaakt. De Xeikon drogetonertechnologie is volledig voedselveilig en vormt – evenals de PE-laag – geen belemmering voor recycling van de gebruikte bekers.
Voor die recycling werkt CUPSZ samen met het bedrijf De Bekervriend. Dat bedrijf zamelt voor kleine en grotere afnemers de bekers in, waarna deze worden vervoerd naar een recyclinginstallatie. Het gerecyclede vouwkarton wordt toegepast in andere toepassingen.
CUPSZ wil via onderzoek komen tot gevalideerde cijfers over de totale CO2-impact van de bedrukte kartonnen bekers versus het gebruik van herbruikbare bekers. Op laatstgenoemde verpakkingsoptie stuurt het Nederlandse milieubeleid aan, anders dan het neutralere Europese milieubeleid. Ondanks het stigma op koffiebekers groeit de Nederlandse afname van CUPSZ’ kartonnen koffiebekers nog altijd, zo laat het bedrijf weten. Diverse overheden die waren overgeschakeld op herbruikbare bekers beginnen weer bij CUPSZ te bestellen; zolang CUPSZ maar onder de 5% PE blijft, wat het geval is. De groeistrategie is nu vooral op het buitenland gericht. CUPSZ wil zijn internationale resellersnetwerk verder uitbreiden én eventueel buitenlandse overnames doen.
Foto boven: Michiel (l.) en Daan Willemsz bij een van de twee Xeikon 3300 drogetonerpersen. Tekst: Wim Danhof / Fotografie: Ruud Voest
Wil je het gedrukte PRINTmatters magazine ook ontvangen? Neem dan een proefabonnement en kies voor nalevering.