
Volop mogelijkheden voor marktverbreding: Zünd Benelux helpt drukkerijen groeien
Leer, tapijt, composieten: wat wordt er niet verwerkt met de digitale snijsystemen van Zünd? ‘Die veelzijdigheid is geweldig, en toch blijft de printmediasector onze thuismarkt en grootste afzetmarkt’, aldus Arthur van Alphen, sales & marketing director van Zünd Benelux. ‘Wij zien veel marktkansen. Daarover gaan wij graag met printmediabedrijven het gesprek aan; zeker óók met de kleine tot middelgrote drukkerijen die hun aanbod willen verbreden.
Bij distributeur Zünd Benelux in Eersel heerst tijdens een ochtend in februari een levendige sfeer. De met glas omgeven ruimtes van enkele verdiepingen omspannen zich in een u-vorm om het Zünd Experience Center beneden, in het hart van het pand. Daar wordt gesleuteld aan en overlegd bij de S3, G3 en D3 digitale snijsystemen en toebehoren van de Zwitserse fabrikant.
Veelvuldig worden ondernemers en creatieven hier op nieuwe ideeën gebracht om hun printproductie en nabewerking te optimaliseren, of bijvoorbeeld hun markt te verbreden. En niet zonder resultaat: al 1.100 Zünd-machines staan er in de Benelux, waarvan 2/3 in Nederland.
Familiekarakter blijft bestaan
De komende jaren nemen Arthur van Alphen en Rutger Jacobs en steeds meer taken over van vader Stephan en moeder Monique (Jacobs), die in 2014 Zünd Benelux overnamen. Van Alphen: ‘Zünd is ontstaan in de grafische sector. Tegenwoordig worden onze digitale snijsystemen wereldwijd in vele markten toegepast, maar Zünd draait – ook in de Benelux – nog steeds voor 80% op klanten in de printmediasector: grafisch, verpakkingen en Large Format Print (LFP) en Sign. Wij zijn nog steeds als Zwitsers, en als lokaal vertegenwoordigd familiebedrijf, de favoriete bestemming voor het afwerken van printmaterialen. Daar zijn wij trots op.’
Drukkerijen schuiven op richting Sign
Zeker ook in het grafische deel van de printmediasector liggen groeikansen door toepassing van Zünd-technologie, stelt Jacobs: ‘Veel drukkerijen staan onder druk. Zij kiezen bij uitbreiding voor ofwel meer signage, ofwel de kleinere tot middelgrote oplages verpakkingen, of ze slaan die twee stappen over en gaan meteen large format printen. Meerdere grafische bedrijven hebben de afgelopen jaren direct die stap naar LFP gemaakt en daartoe een vlakbedprinter in combinatie met een Zünd digitaal snijsysteem aangeschaft. In onze aanpak maken wij daarom geen onderscheid tussen drukkerijen en signbedrijven; ze kunnen vergelijkbare Zünd-systemen gebruiken. Maar de daarop verwerkte materialen verschillen natuurlijk wel.

Van het een komt het ander
Toch ziet men bij Zünd Benelux vaak dat de drukkerij die eenmaal een eerste Zünd heeft aangeschaft – meestal de S3 als een compacte machine voor het snijden van papier of folie – van lieverlee (ook) andere materialen gaat verwerken. Zoals drukkerijen die overstappen van folie op interieurmaterialen, als een winstgevender marktsegment. Weer andere bedrijven specialiseren zich in één toepassing, zoals Stickerkoning, dat met één S3-machine begon en er nu al twaalf heeft staan.
‘Voor iedereen hebben wij een oplossing’, aldus Van Alphen. ‘Drukkerijen en signmakers die ons voor het eerst benaderen en bestaande relaties die willen uitbreiden of meer geoptimaliseerd willen werken. Bij dat laatste speelt ook onze software een belangrijke rol. Zünd Cut Center koppelt data uit de productie meteen terug naar het MIS- en ERP-systeem van de klant.’
Legio groeimogelijkheden
Jacobs spreekt van een mogelijke klantreis door het Zünd-portfolio. ‘In het begin is een machine als de Q-Line inderdaad nog helemaal niet in beeld. Dat is Zünds nieuwste systeem voor industriële pallet-naar-palletproductie; een oplossing voor de hoogproductieve display- en verpakkingsindustrie. Maar het leuke en inspirerende is: drukkerijen kunnen zich in die richting ontwikkelen. Twee van de vijf eerste wereldwijd verkochte Q-Line-systemen draaien in Nederland, bij Drukkerij Koopmans en Grafisch Bedrijf Goes. Zij hebben de Q-line gekocht omdat hun productaanbod de laatste jaren is gegroeid van alleen maar grafisch naar sign en kartonnage. Toen deze bedrijven destijds een eerste Zünd aanschaften, hadden zij waarschijnlijk geen idee dat zij jaren later op dit niveau zouden produceren.’
‘In hun bedrijfsontwikkeling trekken wij graag structureel met onze klanten op’, vervolgt Jacobs. ‘Door gesprekken bij de klant, maar ook door hen hier uit te nodigen en te inspireren, in ons Zünd Experience Center. En heb je die Q-Line of bijvoorbeeld onze G3-machine – voor grootformaatprinten – ook in een later stadium niet nodig? Dat is natuurlijk ook prima. Maar wij zien in de praktijk wel steeds meer overlap ontstaan tussen die drie werelden van grafisch, sign en verpakkingen. Veel drukkerijen hebben marktverbreding nodig om te overleven.’
Duurzaam bouwen aan je toekomst
De term huwelijk valt in het gesprek meerdere keren. ‘Wij gaan met de klant voor de lange termijn. Wij willen voor printmediabedrijven in welke fase dan ook een relevante gesprekspartner zijn en blijven, die beschikt over de beste oplossingen voor elke situatie, maar die klanten ook inspireert en uitdaagt’, bevestigt Van Alphen.
‘Wij zijn er voor de internetdrukker of een reseller als Probo, voor wie onze machines bijdragen aan de voor hen zo belangrijke, lage Total Cost of Ownership’, zegt hij. ‘En wij zijn er voor de signmaker, maar inderdaad net zo goed voor de drukkerij die zich heroriënteert en die zijn aanbod wil verbreden. Met hen willen wij strategisch in gesprek: hoe kun je met een Zünd-machine jouw drukwerk verwerken en hoe kun je hem breder inzetten? Het zou immers zonde zijn als hij maar 40 of 50% van de tijd draait, terwijl je met dezelfde machine nog zoveel meer kan dan – simpel gesteld – drukwerk opleggen, snijden en afleggen.’
‘Belangrijk hierbij is dat onze machines modulair zijn ontworpen: alle printmaterialen kunnen erop worden verwerkt, van drukwerk en folie tot karton en plaatmateriaal’, vervolgt Van Alphen. ‘Alleen de tooling verschilt en die is modulair uit te wisselen. Zo kan jouw machine vaak lang meegroeien met de ontwikkeling van je printmediabedrijf. En moet je vanwege een groter formaat naar een ander machineframe, dan kun je de bestaande machine vanwege de relatief hoge restwaarde tegen een goede prijs inwisselen.’
Jacobs beëindigt het interview met een oproep: ‘Wat jouw uitdagingen als printmediabedrijf ook zijn: ga eens met ons vrijblijvend het gesprek aan. Vaak blijkt er met onze oplossingen veel meer mogelijk dan ondernemers in eerste instantie dachten.’

Zünd inspireert tijdens Visualize Expo
Tijdens Visualize Expo demonstreerde Zünd Benelux het D3 dubbele brugsysteem, voor industriële toepassingen met hoge volumes. Hierdoor is de snijcapaciteit tot twee keer zo hoog bij dezelfde vloeroppervlakte. Rutger Jacobs: ‘Op de D3 kun je met twee bruggen aan één opdracht of aan twee opdrachten werken. Voorheen kon dat alleen aan één opdracht. Zo kunnen klanten tot twee keer meer output genereren, namelijk als ze niet vaak opdrachten hebben waarbij ze de gehele machinebreedte gebruiken.’
Jacobs blikt kort op de beurs terug: ‘Wij hadden interessante gesprekken, waarin we mensen bewust maakten van wat er allemaal mogelijk is. Vaak blijkt er op jouw bestaande Zünd-machine of vloeroppervlak nog zoveel aan te passen om meer output te genereren, meer traceability te realiseren, betere connecties te leggen met jouw ERP- en RIP-softwarepakketten, of bijvoorbeeld een betere afpakstrategie te organiseren.’
Foto boven: Arthur van Alphen (l.) en Rutger Jacobs: ‘Zünd draait ook in de Benelux nog steeds voor 80% op klanten in de printmediasector: grafisch, verpakkingen en LFP / Sign.’
Tekst: Wim Danhof / Foto’s: Pim Ras
Het gedrukte PRINTmatters magazine valt deze week bij abonnees op de mat. Wil jij het ook ontvangen? Neem een proefabonnement en kies voor nalevering.