
Bedrijfsresultaat DPG Media licht gedaald door hogere kosten
DPG Media behaalde in 2024 een omzet van 1,73 miljard euro. Tegenover een omzetgroei van 2,5% stonden hogere kosten voor salarissen, distributie en digitale ontwikkeling, wat leidde tot een licht gedaald bedrijfsresultaat. Toch spreekt ceo Erik Roddenhof over 2024 als een ‘financieel wederom sterk jaar’. ‘Alle bedrijfsonderdelen presteerden goed. Vooral de bijzonder goede resultaten van onze radiozenders en online services vielen op.’
DPG Media geeft in Nederland en België onder andere talrijke nieuwsmedia uit, waaronder in Nederland AD, De Volkskrant en diverse regionale dagbladen zoals De Stentor, De Gelderlander en het Eindhovens Dagblad. Het digitale gebruik en de totaal betaalde oplage van de nieuwsmedia groeiden licht, met 1%. Het aantal digitale abonnementen groeide met 7%. Bij de tijdschriften maakten Donald Duck en Libelle een sterk jaar door. De magazines weten zich, tegen de trend van dalende tijdschriftoplagen in, elk jaar weer goed staande te houden. De totale omzet uit de publishingactiviteiten groeide met 1%.
Radiozenders in België & Nederland scoren goed
Het marktaandeel van de radiozenders steeg in Nederland met 12% naar 28,7%. Deze groei werd vooral aangejaagd door de sterke prestatie van de Belgische commerciële radiozender JOE. In België steeg het marktaandeel van de radiozenders naar 41,7%. Door dit goede resultaat bij de luisteraars steeg de advertentieomzet met 15%.
Transformatie televisiemarkt versnelt
In 2024 groeide het aantal gebruikers van de streamingdiensten van DPG Media met 8%. De VTM-zenders behielden daarnaast een stevig marktaandeel van 36% in lineaire televisie. De transformatie van het televisiekijken zette fors door met een dalende live kijkdichtheid op televisie tegenover een verdere groei in het gebruik van streamingdiensten. Desondanks groeide de omzet uit de video- en televisieactiviteiten met 1%.
Nog steeds geen groen licht voor overname RTL Nederland
DPG Media vroeg in de zomer een vergunning bij de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt aan, om de voorgenomen overname van RTL Nederland, die in december 2023 werd aangekondigd, te mogen afronden. De beoordeling van deze aanvraag is nog in behandeling en het proces bij de ACM is nog niet afgerond.
Positieve ontwikkeling bij Online Services
De digitale marktplaatsen en vergelijkingswebsites, samen de online services, groeiden in bereik, gebruik en omzet. Vooral Independer, de automotive sites en energievergelijkers in beide landen maakten een heel goed jaar met stevige groei door. De totale omzet uit Online Services groeide met 6%.
Ook hogere kosten
Hogere kosten, waaronder een stijging van de loonkosten (+5,7%), distributiekosten (+13%) en kosten voor de digitale ontwikkeling, neutraliseerden de omzetstijging. Het resulteerde in een vergelijkbaar resultaat als het voorgaande jaar. De EBITDA van DPG Media bedroeg 348 miljoen euro (-1%). Het resultaat uit voortgezette bedrijfsactiviteiten kwam uit op 185 miljoen euro (-3,6%).
DPG stootte Deense mediatak af
DPG Media verkocht eind november haar Deense activiteiten Berlingske Media aan het Noorse mediabedrijf Amedia. Een zeer ongebruikelijke stap voor een mediabedrijf dat bekend staat om zijn acquisitiestrategie. Dankzij de meerwaarde uit de verkoop en de sterke vrije cashflow was de balans van de groep aan het einde van 2024 nagenoeg schuldenvrij.
CEO Erik Roddenhof: focus op digitale groei
CEO Erik Roddenhof reageert als volgt: ‘2024 was voor DPG Media een goed jaar, maar de mediawereld verandert snel en de digitalisering ervan raast door. We kunnen niet stilzitten. We investeren om onze merken vooral digitaal te laten groeien, terwijl we onze offline media blijven koesteren. DPG Media zal de komende 3 jaar meer dan 400 miljoen euro investeren in haar digitale ontwikkeling. Zo zullen we investeren in onze apps en sites om het aanbod verder te verrijken en de gebruikerservaring continu te verbeteren. Op het vlak van digital storytelling kunnen we nog veel vooruitgang boeken. We zullen ook verder investeren in het eigen advertentiesysteem Ad Manager en dit uitbreiden met nieuwe videoadvertentieproducten. We ontwikkelen nieuwe AI-gedreven tools die onze medewerkers in hun dagelijkse werk ondersteunen.’
Eigen drukkerij gasvrij gemaakt
In het nieuwe jaarverslag rapporteert DPG Media dit jaar voor het eerst over haar ecologische voetafdruk en de stappen die het neemt om die te verminderen. Dankzij het verduurzamen van het eigen wagenpark en het gasvrij maken van de drukkerij in Amsterdam daalde de CO2-uitstoot met 12% ten opzichte van 2023.
Ontvang wekelijks de gratis PRINTmatters nieuwsbrief in je inbox